گورستان کامیون‌های دپو شده در گمرک ایجاد شده است

معاون امور فنی و گمرکی گمرک ایران با بیان اینکه بیش از چهار هزار کامیون در گمرکات وجود دارد که تنها ۸۰۰ دستگاه از آن در گمرک شهریار و تهران دپو شده، گفت: در حال حاضر گورستان کامیون‌هایی که بیش از یکسال است در گمرکات دپو شده‌اند، ایجاد شده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، مهرداد جمال ارونقی که در برنامه شب گذشته گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم حضور یافته بود، در این خصوص افزود: تمام این کامیون‌ها متعلق به رانندگانی است که مجوز ورود کامیونه‌ای سه سال ساخت گرفته‌اند و علیرغم اعلام معاون دادستان هنوز هیچ اتفاقی برای ترخیص آنها نیفتاده است.

وی درباره میزان کالاهای رسوبی در گمرک کشور افزود: حدود دو سال و نیم می شود که فرآیند تجارت کشور، فرایند درستی نیست و نیاز به بازنگری دارد. این فرایند باید از ابتدا تا انتها مورد بازنگری قرار گیرد به نحوی که صاحبان کالا نتوانند کالای خودشان را بدون مجوز ورود، به کشور وارد کنند؛ البته در کنار آن باید بروکراسی های زاید اداری هم حذف شود.

آمار متقن از میزان داروی دپو شده در گمرکات نداریم

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر حدود هفت میلیون تن کالای اساسی به همراه کالاهای دیگر در گمرکات کشور وجود دارد و در خصوص داروها هم ما ارقام متقن نداریم؛ شاید چند ده تن کالای سلامت محوری که هم دارو و هم مواد اولیه دارویی؛ موادی که به تجهیزات پزشکی مربوط است در گمرکات و بنادر کشور وجود دارد.

ارونقی خاطرنشان کرد: زمانی که کالا به گمرک اظهار می شود، ما به آمار و اطلاعات مربوط به کالا دسترسی پیدا می کنیم و این اظهار به عنوان کالاهای در جریان است.

وی گفت: ما در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ بخشنامه ای را برای حمل یکسره صادر کردیم و تمامی اقلام کرونایی به غیر از دو مورد که الآن در انبارهای شرکت فرودگاه امام خمینی (ره) وجود دارد؛ مابقی ترخیص شده است.

معاون فنی گمرک افزود: تمامی اقلام مربوط به کرونا اعم از مواد اولیه و داروهایی که وارد می شود، ترخیص شده است.

ارونقی با تاکید بر اینکه گمرک هیچ دخالتی در ورود کالا ندارد، ادامه داد: در موضوع شکایت ورود داروی رمدسیویر دو مورد مطرح شده است؛ اول داروی رمدسیویری است که اعلام شده علیرغم این که این کالا مشکل داشته، گمرک اصرار بر ترخیص کالایی دارد که از نظر وزارت بهداشت مردود است؛ البته نامه ای به دادستان تهران ارسال کردم و اشاره به ترخیص یا عدم ترخیص داشتم ولی صراحتاً وزارت بهداشت اجازه خروج محموله ۲۰۰ هزار بسته ای رمدسیویر از گمرک را نداد و این کالا را تأیید نکرده است و همچنین رئیس اداره بازرسی فنی دارو در تاریخ چهار مرداد ۱۴۰۰ به وزارت بهداشت اعلام کرده که هیچ یک از خطوط تولید این شرکت هندی از جمله رمدسیویر مورد تأیید ما نیست و کالا مردود است.

این مقام مسئول گفت: مجوزی در تاریخ ششم مرداد ۱۴۰۰ توسط سازمان غذا و دارو برای همان کالا از همان شرکت و با همان برند صادر کرده است که نقض گفته است و سؤال این جاست که اگر وزارت بهداشت اعلام می کند کالایی که در انبار فرودگاه امام خمینی (ره) وجود دارد مشکل دار است و مورد تأیید ما نیست چطور اجازه ترخیص داده است که ما اعلام کردیم این کالا باید تعیین تکلیف شود نه ترخیص.

وی افزود: داروهای رمدسیویر در انبارهای عمومی بوده چون وظیفه آنها نگهداری کالا است و اعلام کردم داروی رمدسیویر را تعیین تکلیف کنید و این کالا نباید دو ماه در انبار گمرک بماند.

معاون فنی گمرک درباره متصل نبودن سامانه گمرک با تی تک گفت: موضوع سامانه جامع گمرکی با سامانه جامع تجارت مطرح است و تکالیف و میزانی که برای ارائه اطلاعات در نظر گرفته شده را انجام دادند و توسط وزارت ارتباطات بررسی شده است.

ارونقی تصریح کرد: الآن تمامی مجوزهای وزارت بهداشت را در بستر سامانه می گیریم یعنی اگر کالایی به گمرک اظهار می شود تا زمانی که وزارت بهداشت در متن آن سامانه به گمرک مجوز ترخیص با مدت زمان ندهد کالا قابل ترخیص نخواهد بود و این نشان می دهد که گمرک وصل به سامانه است ولی این که به چه صورتی سامانه گمرک به تی تک وصل شود؛ فناوری اطلاعات گمرک باید ورود کند.

ترخیص ۵۰۰ تن مواد اولیه شیرخشک بعد از رسانه‌ای شدن

وی افزود: تا موضوعی رسانه ای نشود؛ به آن پرداخته نمی شود و شاهد هستیم کالایی پنج سال در انبار مانده و زمانی که رسانه ای می شود و همه پای کار می آیند بلافاصله تکلیف آن مشخص می شود و ۵۰۰ تن مواد اولیه شیرخشک در دو گمرک کشور دپو می شود و حدود دو سال در آنجا می ماند و بلافاصله زمانی که رسانه ای می شود پیگیر موضوع می شود و ظرف یک هفته تعیین تکلیف می شود و این قدرت رسانه است.

ارونقی گفت: بیش از چهار هزار کامیون در گمرکات است که ۸۰۰ دستگاه از آن در گمرک شهریار و تهران وجود دارد و الان گورستان کامیون هایی شده که بیش از یکسال در آنجا دپو شده است و تمام آنها متعلق به رانندگانی است که مجوز ورود کامیونهای سه سال ساخت گرفتند و علیرغم اعلام معاون دادستان؛ هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی درباره مشکل سرم هم افزود: در مورد سرم های ترکیه ای در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ نامه ای به من ارسال شد که با توجه به شیوع کرونا این سرم ها به صورت حمل یکسره صورت پذیرد و این اولین درخواستی است که وزارت بهداشت به گمرک اعلام کرده تا اجازه ترخیص بگیرد؛ ولی در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ عدم ترخیص سرم های تزریقی کارخانه سازنده ترکی لاک به ما ابلاغ شده است که ما بلافاصله به گمرکات اعلام کردیم ولی در تاریخ اول شهریور ۱۴۰۰ بعد از ممنوعیت، مجوز ترخیص سرم ترکی لاک ترکیه توسط وزارت بهداشت صادر شده است.

معاون فنی گمرک در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کالاهایی که در گمرک می ماند باید به املاک تملیکی برود هم گفت: وظیفه گمرک از زمانی در خصوص کالای متروکه شروع می شود که سازمان منطقه به گمرک اعلام کند که این کالا متروکه شده است که گمرک به عنوان یک واسطه اظهارنامه ای را تنظیم می کند و به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ارسال می کند و در خصوص انبارهای عمومی هم این موضوع صادق است؛ الآن خیلی از کامیون ها را اعلام کردند و گمرک هم تدریجی اعلام می کند.

کد خبر 46024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =